Framtidsplan

Kära framtid var snäll mot mig! 

 

Min kära sambo hittade en bra guide som jag har använt mig av (powerpoint) : https://cdn.fbsbx.com/hphotos-xfp1/v/t59.2708-21/11940913_10205099841312055_738115742_n.pptx/Guide-till-arbetsmarknaden.pptx?oh=53814c27d26383d6148a9d7cf5e5cce4&oe=56350A98&dl=1

Jag nämnde innan att jag inte känner att jag har kontroll på läget i livet angående, jobb ekonomi, utbildning osv. Idag och ikväll har jag funderat och formulerat lite mål och liknande. Jag kommer dela med mig av delar av min plan, men inte allt ;) Ni kan använda mitt exempel som lite inspiration om hur detta kan se ut. 

Det kan se ut lite såhär:

•       Behovsinventering – nu-situation

Hur ser nuvarande situation ut? Jobb, utbildning, ideellt arbete osv...

•       Självanalys – Vem är jag?

Jag är född 1989, är alltså 26år.

Storasyster till fem. Skilsmässobarn, som känner att hon hamnat mittimellan två "nya" familjer. Det har varit en resa och en bitterhet som jag idag börjar mer och mer lägga bakom mig...

Jag är född i Sthlm, efter gymnasiet flyttade jag till skåne för att plugga och jag har en kandidat i Gastonomi – Mat- och måltidskunskap. Efter detta och under mina studieår har jag jobbat mkt som kock.

Jag har också jobbat 1 år i Coop butik som kallskänka. Då bodde jag i Kristianstad, jag jobbade, pluggade osv... och blev tillslut sjukskriven, jag hamnade i en livskris. En svacka och jag var sjukskriven ett par månader från november 2014- till januari. Men samtidigt som jag var sjukskriven så pluggade jag min masterutbildning.

Jag började då plugga ett masterprogram ht.2014: Integrerad Hälsovetenskap (idag har jag studieuppehåll pga att utbildningen inte kändes helt rätt). Men jag ska troligen ta upp den igen till våren.

Jag älskar djur, har alltid haft hästar, hundar, katter, kaniner omkring mig. Men nu och sedan två år tillbaka är jag med stor sorg och hål i hjärtat helt djurlös...

Jag har ett stort hälso och träningsintresse och drömmer om att kunna jobba med detta. Idag genomsyrar detta intresse min vardag!

Jag är också intresserad av mindfulness, yoga och meditation! Mat, matlaging

•       Styrkor och svagheter:

STYRKOR: Handlingskraftig, ambitiös, engagerad, brydd, stark, självständig, envis, planerande, ärlig, hård och tuff.

SVAGHETER: Stresskänslig, beroende av bekräftelse, orolig och problem med ångest, stort kontrollbehov, lite rädd av mig och osäker, tvivlar ofta på mig själv – dåligt själförtroende.

•       Värderingar: Jag värderar ärlighet, ser upp till folk som vågar visa sina känslor, jag värderar människor omkring mig och hjälper gärna andra, balans och harmoni, trygghet, personlig utveckling + kompetens, att ta i och jobba hårt, Utbildning!

•       Drivkrafter: Mina drivkrafter är när jag får göra något nytt, när jag fåru tvecklas och när mitt arbete uppskattas och när jag kan bidra med något, träffa nya människor, att synas och få uppmärksamhet.

"De egenskaper vi har när vi är 25 brukar bestå livet ut… värderingar och beteende kan ändras men dina egenskaper består. En bra övning att göra är att skriva ner alla personliga egenskaper du anser att du besitter, positiva som negativa och sedan ta fram de tre starkaste och tre svagaste. Be sedan dina vänner eller arbets-/studiekamrater om feedback – om deras bild stämmer överens med din egen."

Dina värderingar är också viktiga för var du vill hamna.

•       Resursinventering – Vad kan jag?

Mat, och matlagning. Kock / Träning – Gruppass, barngympa / Leda / Plugga på hög nivå / Hälsa och Levnadsvanor / Butik / Skriva / Spela gitarr / Rida / Ta hand om barn / Ta hand om djur

•       Mål – Vad vill jag?

Slutföra min master

Bli PT + börja jobba som PT

Skaffa mig mycket erfarenhet om träning och hälsa, kroppen, jobba och bli en bra och trygg instruktör!

Jag tror att jag på lång sikt i framtiden vill jobba som Hälsoutvecklare

Jag vill hursomhelst jobba med hälsa och framförallt jobba hälsofrämjande och utbilda människor så att de kan ta hand om sig själva!

Jag vill leva som jag lär!

Engagera mig ideellt

Visioner och drömmar om framtiden

Målen ska vara:

•       Specifika

•       Mätbara

•       Realistiska

•       Tidsbestämda

•       Positivt formulerade

•       Dina egna!

Gör en kontaktannons om ditt drömjobb:

Vi söker en….(titel/funktion), Du kommer att få jobba inom…(bransch), kontoret ligger i…. (geografiskt), Arbetet innebär att…(förväntningar), du måste kunna…(kravspecifikation)

Skulle du ta jobbet om du blev erbjuden det? Är det rätt för dig utifrån din sjävinventering och resursinventering? Behöver du utvecklas, behöver man till exempel mer arbetlivserfarenhet, kan du ta ett annat jobb för att nå dit i längden, vi återkommer till detta i handlingsplanen.

75% av alla jobb fås genom informella kanaler… om drömjobbet passar just nu och det är realistiskt så kan du skriva en spontansökan. Vilka branscher finns? Vilka företag? Vilka tar jag kontakt med? (nätverka, gå på mässor, ring personalavdelningen, ta reda på de rätta cheferna osv) Vad säger jag? DET TAR TID – var beredd. 

•       Handlingsplan – Vad, hur och när?

Min Master kan vara klar sommaren 2017, jag kan starta upp igen på 100% fart Vt. 2016

Jag jobbar redan nu på att samla på mig erfarenhet, inom Crossfit, PT, gruppträning, att leda grupper,

Jag följer ett träningsschema för att komma i bra form!

Vt. 2017 ska jag engagera mig ideellt

From. nu ska jag leva som jag lär!

 

•       Vad ska jag göra? Vilka mål och delmål?

•       Hur? Vilken strategi? Vad måste du göra?

•       När? Tidsplan?

En strategi kan ju till exempel vara att ta ett liknande jobb på ett mindre populärt företag, eller ett annat jobb på stället du vill jobba på. Delmålet blir då skaffa jobb på företag x, tidsplan 2 år, sedan söka drömjobbet på företag y.

 

Mitt Nätverk

 

Eftersom nätverkssamhället är en viktig del inte minst i söka jobbprocessen är det viktigt att du kartlägger ditt nätverk. Lista och kategorisera alla kontakter du har. Ett tips kan vara att dela in dem i personliga, privata, jobb, utbildning, uppdrag etc

Vanliga misstag inom nätverkstänk

•       Ensam är stark

•       Jag har inget nätverk

•       Fokuserar på titlar

•       Ser inte chanserna

•       Följer inte upp möten

•       Inte har väl jag något att bidra med

Kom ihåg att du vet aldrig vem som är din nästa chef eller vad dina barndomskompisar, din nya partners kompis eller studiekamrater kan komma att betyda i din karriär.

Var ditt bästa varumärke!

·         Personligt varumärke

·         Du – nätverk, omgivning – jobb

·         Nästa arbetsgivare?

Var alltid redo! Kanske är det på nästa fest/kalas du träffar din framtida chef?!  Därför är det viktigt att tänka på hur du presenterar dig själv.

 

Lycka till!!

 

 

 

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: