Det kan bli bättre, men inte bra.

Jag tjatar om och om igen om mitt sugiga yrke, kock.
Jag fortsätter att gå upp i vikt även fast jag kämpar stenhårt för motsatsen. Jag tränar hårt och hmm, nog är det så att jag inte äter helt bra.
 
Vad är det som händer?!
 
1. Inga sömnrutiner
2. Inga matrutiner
3. Inga träningsrutiner
4. Dehydration
 
Detta resulterar i ett oroligt inre system. Jag har en väldigt bra och erfaren vän. Han är expert på området mat och övervikt. Han sa att det går att göra situationen bättre, men det kan aldrig bli bra. Jag anser att jag måste acceptera att yrket inte passar mig bra, att om jag fortsätter kommer jag att må dåligt.
 
Men som jag vad inne på vad är det som händer?
 
När systemet är oroligt (i min situation) skapas stress, ångest och känsla av att ständigt misslyckas. Emellanåt orkar jag inte bry mig längre och emellanåt sliter jag som ett djur och så går spiralen. Jag har förstått att jag inte är ensam, att många lever precis som jag gör. Just nu är min motivation på topp, visst jag har hög ångest över min viktuppgång. Men hörrni, jag har mått pissdåligt jag har jobbat tokmycket och många andra faktorer har drivit mig till botten. JAG SKA UPP.
 
När jag inte bryr mig händer det att jag äter godis, glass, för mycket mat, vita kolhydrater. Sådant som jag inte skulle kunna tänka mig att äta i vanliga fall. Kroppen blir ju inte sugen på en sallad under dessa situationer.
 
Vad ska jag göra, hur kan jag göra det bättre?
 
!SKALMAN!
 
Rutiner, rutiner, rutiner jag liksom andra skiftarbetare behöver rutiner. Bygg dina egna som passar dig för, mat, sömn, träning.
 
!VIKTEN!
 
För att gå ner i vikt behövs en negativ energibalans. Alltså äta mindre än vad vi gör av med och givetvis ät bra mat. Jag brukar tänka på att jag inte är en papperskorg, jag vill inte fylla min kropp med skit. En bulle ger mig inget! Inget annat är problem. Det finns inget bra jag får ut av att äta en bulle. Jag tycker att alla processade och snabba, via kolhydrater är meningslösa. Som potatis, pasta, vitt bröd, ris. Min farmor sa till mig, en sekund i munnen tio år på låren.
 
!MOTIVATION!
 
Att mäta resultat, sträva mot ett mål, kan ge motivation. Att få stöd och hjälp av en vän, en coach eller tränare är utmärkt. Jag har aldrig tränat efter träningsschema. Jag har bara kört. Jag kommer att ta kontakt med en tränare och få hjälp med ett personligt schema. Jag kommer att köra tre träningsdagar en vilodag - löpande. Och mitt minimum de dagarna jag inte orkar någonting är att jogga 30 minuter.
 
!VATTEN!
 
Jag vet att jag dricker alldeles för lite. Du består av ca 75% vatten. Du överlever inte många dagar utan vatten men betydligt fler dagar utan mat. Det pratas lite om vikten av att hydrera. Mitt mål är att aldrig kissa gult och att dricka cirka 3 liter vatten om dagen. Ja, du kommer kissa asmycket. Men kom ihåg all rörelse är bra, all rörelse kostar energi.
 
 
Ett sista tips, hunger är inte alltid hunger. Kroppen kan visa hunger vid vätskebrist, uttråkning, sömnbrist. Prova att göra något annat som ger dig stimulation, ta en promenad (klassiskt), drick vatten, ha sex/onanera, massage, blogga, kramas. Det finns många saker som frigör fina och goda hormoner. Skaffa dig sådana!
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: